Den korte guide til digital markedsføring

Det behøver ikke at være så svært at tjene penge online, og så er der rigtig mange fordele ved det. Du kan for eksempel tjene penge hjemmefra, så du aldrig behøver at stå tidligt op om morgenen eller for den sags skyld tage tøj på, eller du kan blive digital nomade og rejse verden rundt, mens du sparer masser af penge sammen eller lever som kun de rigeste kan i Danmark. Der er dog nogle koncepter, du bliver nødt til at sætte dig ind i, hvis du vil have succes inden for digital markedsføring.

Et af de helt store problemer, som man med ekspertise i digital markedsføring forventes at kunne løse, er at holde fast på ens kunder. Retention til fastholdelse af kunder er noget, der bliver forsket rigtig meget i for tiden, men der er allerede nu en del ting, der med garanti hjælper med at holde på kunderne. Det er ikke så simpelt som at kopiere en andens arbejde, men processen er til gengæld en ting, der går igen fra projekt til projekt. Før vi ser nærmere på blandt andet A/B testing, så er der noget andet, vi bliver nødt til at snakke om.

Før man kan holde på sine kunder er man selvfølgelig nødt til at lokke dem til. Det handler altså om det, vi kalder trafik. I modsætning til på vejene vil du gerne have trafik til din hjemmeside, eller nok rettere din kundes hjemmeside. Spørgsmålet er altså, hvordan du får folk ind på kundens hjemmeside. Det kan ske på flere måder, hvor reklamer er den traditionelle måde, som kan udføres gennem flere forskellige medier. Du kan for eksempel reklamere i fjernsynet, med reklameskilte rundt omkring i landet eller på de hjemmesider, du regner med kundens målgruppe besøger.

Tre af de steder, der bliver brugt mest til at reklamere, er Google søgninger, YouTube videoer og rundt omkring på Facebook. Du har nok allerede set sponsorede links øverst, når du søger på Google. Det er reklamer, der er blevet betalt for gennem Google AdWords. Det er også herigennem du kan reklamere på YouTube, som jo er eget af Google. Facebook har deres eget reklamesystem, som du skal sætte dig ind i, hvis du vil benytte dem til at reklamere. En anden og nyere måde at reklamere er gennem viral markedsføring, hvilket består i for eksempel at få folk til at dele et opslag på Facebook.

Når du har fået folk ind på hjemmesiden, så kan du finde ud af, hvor mange der for eksempel køber et produkt, registrerer sig som bruger eller lignende ved hjælp af blandt andet Google Analytics. Derefter kan du lave splittests, også kaldet A/B tests, som består i at vise to forskellige versioner af hjemmesiden til to forskellige grupper ? og så kan du sammenligne, hvor godt de konvertere, dvs. hvor godt de opnår det de skal, uanset om det er salg eller andet.