Lær at shoppe som en pro

Som børn er der mange af os, der er blevet spurgt om, hvad vi ville være, når vi blev store. Det er en underligt ting at spørge børn om, når vi sætter fokus på karrierer, som jo langt hen ad vejen handler mere om at tjene penge end at gøre noget, der enten tjener et reelt formål i vores samfund eller er sjovt for dig at beskæftige dig med. Der er dog stadig nogle, der formår at ende ud med et arbejde, som de holder af, og det er noget, vi gerne vil støtte op omkring. Det gør vi blandt andet med artikler som den her, hvor vi forklarer, hvordan man kan gøre noget, mange ikke ved er muligt. Her fortæller vi dig, hvordan du kan gøre en karriere ud af noget så sjovt som at shoppe.

Det første du bør vide, hvis du gerne vil forsøge dig med en karriere inden for shopping, er, at du skal kende til alle de store og mange af de mindre mærker. Det er dog ikke nok bare at have en masse viden, hvis du ikke også har den passion, der skal til for at holde motivationen og nysgerrigheden helt i top. Det er faktisk langt det vigtigste element i mange karriereveje, men de fleste mister passionen, før de når igennem alle deres mange uddannelsesforløb, der jo nærmest er designet til at suge al livsglæden ud af folk.

Noget andet er, at du skal lære din kundes smag at kende, uanset om det er noget a la Second Female eller Hugo Boss, de kan lide. Der er selvfølgelig forskel på, om du arbejde inden for business to business eller bliver en personlig shopper. Det førstnævnte minder mest af alt om et almindeligt salgsjob, hvor det handler mere om at lære en hel organisations kultur og så videre at kende end at opbygge et forhold til et andet individ. Hvis du hellere vil give dig i kast med noget mere personligt, så giver det selvfølgelig mere mening at blive personlig shopper, hvor du lærer en person at kende med alt fra kropsbygning og ansigtsudtryk til temperament og humor.

Du bør også være opmærksom på, at du formentlig skal kunne shoppe for både mænd og kvinder. Det er ikke nemt at komme ind i branchen, hvis du for eksempel kun interesserer dig for kvindetøj og ikke ved noget om Hugo Boss, Kenzo og så videre. Når det så er sagt, skal det da også nævnes, at det er muligt at specialisere sig inden for et mindre område, men hvis du vil gøre det fra første dag, du træder ind i branchen, så skal du virkelig have godt styr på det, du har specialiseret dig inden for.